جابر بن حیان تاریخ کا پھلا کیمیادان

 ﺗﺎﺭﯾﺦ ﮐﺎ ﺳﺐ ﺳﮯ ﭘﮩﻼ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﺩﺍﻥ ﺍﻭﺭ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺳﺎﺋﻨﺴﺪﺍﻥ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﺟﺲ ﻧﮯ ﺳﺎﺋﻨﺴﯽ ﻧﻈﺮﯾﺎﺕ ﮐﻮ ﺍﭘﻨﮯ ﻋﺮﻭﺝ ﺗﮏ ﭘﮩﻨﭽﺎ ﺩﯾﺎ ۔ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﺝ ﺗﮏ ﺍﺳﮯ ﺑﺎﺑﺎﺋﮯ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﮐﮯ ﻧﺎﻡ ﺳﮯ ﺟﺎﻧﺘﯽ ﮨﮯ۔ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮐﻮ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﮐﺎ ﺑﺎﻧﯽ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﻭﮦ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﮐﮯ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﺳﮯ ﻧﮧ ﺻﺮﻑ ﻭﺍﻗﻒ ﺗﮭﮯ ﺑﻠﮑﮧ ﺍﺱ ﭘﺮ ﻣﮑﻤﻞ ﻋﺒﻮﺭ ﺑﮭﯽ ﺭﮐﮭﺘﮯ ﺗﮭﮯ۔ ﺍٓﺝ ﺍﭘﻨﮯ ﺩﻭﺳﺘﻮﮞ ﮐﻮ ﺍﺱ ﻋﻈﯿﻢ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﺩﺍﻥ ﮐﮯ ﺑﺎﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﮐﭽﮫ ﺑﺘﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ۔

ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮐﯽ ﭘﯿﺪﺍﺋﺶ 731 ﺀ ﻣﯿﮟ ﺑﻤﻘﺎﻡ ﻃﻮﺱ ﺟﺒﮑﮧ ﺍﯾﮏ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﮨﻮﺋﯽ۔ ﺍﺱ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﺩﺍﻥ ﮐﺎ ﺗﻌﻠﻖ ﻋﺮﺏ ﮐﮯ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺣﺼﮯ ﮐﮯ ﺍﯾﮏ ﻗﺒﯿﻠﮯ ’’ ﺍﺫﻭ ‘‘ ﺳﮯ ﺗﮭﺎ۔ ﺍﻥ ﮐﯽ ﭘﯿﺪﺍﺋﺶ ﺍِﻥ ﮐﮯ ﺑﺎﭖ ﻭﻓﺎﺕ ﮐﮯﺑﻌﺪ ﮨﻮﺋﯽ۔ﺑﮩﺖ ﮨﯽ ﭼﮭﻮﭨﯽ ﺳﯽ ﻋﻤﺮ ﻣﯿﮟ ﺑﺎﭖ ﮐﺎ ﺳﺎﯾﮧ ﺳﺮ ﺳﮯ ﺍُﭨﮫ ﺟﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺍﻥ ﮐﯽ ﻣﺎﮞ ﻧﮯ ﺍﻥ ﮐﯽ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﻭﺭ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﯽ۔ ﮨﻮﺵ ﺳﻨﺒﮭﺎﻻ ﺗﻮ ﻣﺎﮞ ﻧﮯ ﺍﻧﮩﯿﮟ ﮐﻮﻓﮧ ﮐﮯ ﻣﻀﺎﻓﺎﺕ ﻣﯿﮟ ﺍﭘﻨﮯ ﻣﯿﮑﮯ ﻣﯿﮟ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﭘﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﻟﺌﮯ ﺑﮭﯿﺞ ﺩﯾﺎ۔ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮐﺎ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﻭﺍ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﻭﺭ ﺩﻭﺍ ﻓﺮﻭﺷﯽ ﺗﮭﺎ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﮧ ﺟﺎﺑﺮ ﺍﯾﮏ ﺣﮑﯿﻢ ﺑﮭﯽ ﺗﮭﮯ۔ ﺟﻮﺍﻥ ﮨﻮﻧﮯ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﮐﻮﻓﮧ ﻣﯿﮟ ﺭﮨﺎﺋﺶ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﮐﯽ۔ ﺍﺱ ﺯﻣﺎﻧﮯ ﻣﯿﮟ ﮐﻮﻓﮧ ﻣﯿﮟ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﮐﮯ ﮐﺎﻓﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺗﮭﮯ۔ ﮐﻮﻓﮧ ﻣﯿﮟ ﺟﺎﺑﺮ ﻧﮯ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﮧ ﺭﺣﻤﮧ ﮐﯽ ﺷﺎﮔﺮﺩﯼ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﮐﯽ ﺟﻦ ﮐﮯ ﻣﺪﺭﺳﮯ ﻣﯿﮟ ﻣﺬﮨﺐ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ ﺳﺎﺗﮫ ﻣﻨﻄﻖ، ﺣﮑﻤﺖ ﺍﻭﺭ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﺟﯿﺴﮯ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﺑﮭﯽ ﭘﮍﮬﺎﺋﮯ ﺟﺎﺗﮯ ﺗﮭﮯ، ﺍﺱ ﻭﻗﺖ ﮐﯽ ﺭﺍﺋﺞ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺗﻌﻠﯿﻤﺎﺕ ﻧﮯ ﺍﻥ ﭘﺮ ﮔﮩﺮﮮ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺮﺗﺐ ﮐﺌﮯ۔

ﻋﻠﻢ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﮯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﺍﺭﺩ ﮔﺮﺩ ﮐﮯ ﻟﻮﮔﻮﮞ ﮐﻮ ﺳﻮﻧﺎ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﺟﻨﻮﻥ ﻣﯿﮟ ﻣﺒﺘﻼ ﺩﯾﮑﮭﺎ ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﺑﮭﯽ ﯾﮧ ﺭﻭﺵ ﺍﭘﻨﺎ ﻟﯽ۔ ﮐﺎﻓﯽ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺑﮭﯽ ﻭﮦ ﺳﻮﻧﺎ ﺗﯿﺎﺭ ﮐﺮﻧﮯ ﻣﯿﮟ ﮐﺎﻣﯿﺎﺏ ﻧﮧ ﮨﻮ ﺳﮑﮯ۔ ﻟﯿﮑﻦ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﻣﯿﮟ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺩﻟﭽﺴﭙﯽ ﮐﯽ ﻭﺟﮧ ﺳﮯ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﮐﺎ ﺳﻠﺴﻠﮧ ﺧﺘﻢ ﻧﮧ ﮐﯿﺎ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﻭﺍﻟﺪ ﮐﮯ ﺁﺑﺎﺋﯽ ﺷﮩﺮ ﮐﻮﻓﮧ ﻣﯿﮟ ﺍﭘﻨﯽ ﺗﺠﺮﺑﮧ ﮔﺎﮦ ﺗﻌﻤﯿﺮ ﮐﯽ۔ ﺧﻠﯿﻔﮧ ﮨﺎﺭﻭﻥ ﺭﺷﯿﺪ ﮐﮯ ﻭﺯﯾﺮ ﯾﺤﯿﯽٰ ﺑﺮﻣﮑﯽ ﮐﯽ ﭼﮩﯿﺘﯽ ﺑﯿﻮﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﮨﻮﺋﯽ، ﺑﮩﺘﯿﺮﮮ ﻋﻼﺝ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺑﮭﯽ ﺷﻔﺎ ﻧﮧ ﮨﻮﺋﯽ، ﺟﺐ ﯾﺤﯿﯽٰ ﺍﺱ ﮐﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺳﮯ ﻣﺎﯾﻮﺱ ﮨﻮﮔﯿﺎ ﺗﻮ ﻣﺸﻮﺭﺗﺎً ﺍﺱ ﻧﮯ ﺍﯾﮏ ﺣﮑﯿﻢ ﺳﮯ ﺭﺟﻮﻉ ﮐﯿﺎ۔ ﺍﺱ ﺣﮑﯿﻢ ﻧﮯ ﺻﺮﻑ ﺍﯾﮏ ﺩﻭﺍ ’’ ﺩﻭ ﮔﺮﯾﻦ ‘‘ ﺗﯿﻦ ﺍﻭﻧﺲ ’’ ﺷﮩﺪ ‘‘ ﻣﯿﮟ ﻣﻼ ﮐﺮ ﺍﯾﮏ ﮔﮭﻮﻧﭧ ﭘﻼﺋﯽ۔ ﺁﺩﮬﮯ ﮔﮭﻨﭩﮯ ﺳﮯ ﺑﮭﯽ ﮐﻢ ﻭﻗﺖ ﻣﯿﮟ ﻣﺮﯾﻀﮧ ﭘﮩﻠﮯ ﮐﯽ ﻃﺮﺡ ﺻﺤﺘﯿﺎﺏ ﮨﻮﮔﺌﯽ۔ ﯾﮧ ﺩﯾﮑﮫ ﮐﺮ ﯾﺤﯿﯽٰ ﺑﺮﻣﮑﯽ ﺍﺱ ﺣﮑﯿﻢ ﮐﮯ ﮔﺮﻭﯾﺪﮦ ﮨﻮﮔﺌﮯ ﺍﺱ ﺣﮑﯿﻢ ﻧﮯ ﺑﻘﯿﮧ ﺩﻭﺍ ﺑﮭﯽ ﺍﺳﮯ ﺩﮮ ﺩﯼ۔ ﯾﮧ ﺣﮑﯿﻢ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮨﯽ ﺗﮭﺎ ﺟﺲ ﮐﯽ ﻃﺒﯿﺒﺎﻧﮧ ﻣﮩﺎﺭﺕ ﻧﮯ ﺣﺎﮐﻢِ ﻭﻗﺖ ﮐﮯ ﺩﻝ ﻣﯿﮟ ﮔﮭﺮ ﮐﺮ ﻟﯿﺎ۔

ﻭﮦ ﮨﻤﮧ ﻭﻗﺖ ﮐﺴﯽ ﻧﮧ ﮐﺴﯽ ﺳﻮﭺ ﺍﻭﺭ ﺗﺠﺮﺑﮯ ﻣﯿﮟ ﻣﻨﮩﻤﮏ ﺭﮨﺘﮯ ۔ ﮔﮭﺮ ﻧﮯ ﺗﺠﺮﺑﮧ ﮔﺎﮦ ﮐﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﮐﺮ ﻟﯽ۔ ﺳﻮﻧﺎ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﯽ ﻟﮕﻦ ﻣﯿﮟ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺑﮯ ﺷﻤﺎﺭ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺌﮯ ﺍﻭﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺍﯾﺠﺎﺩﺍﺕ ﮐﯿﮟ۔ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﻧﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﻋﻠﻢِ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﮐﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺍﺱ ﻧﻈﺮﯾﺌﮯ ﭘﺮ ﺭﮐﮭﯽ ﮐﮧ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﮬﺎﺗﻮﮞ ﮐﮯ ﺍﺟﺰﺍﺋﮯ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ’’ ﮔﻨﺪﮬﮏ ‘‘ ﺍﻭﺭ ’’ ﭘﺎﺭﮦ ‘‘ ﮨﯿﮟ۔ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﺎﻟﺘﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﯿﮟ ﺍﻥ ﺩﮬﺎﺗﻮﮞ ﮐﮯ ﺍﺟﺰﺍﺋﮯ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻣﻠﻨﮯ ﺳﮯ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﮬﺎﺗﯿﮟ ﺑﻦ ﺳﮑﺘﯽ ﮨﯿﮟ۔ ﺍﻥ ﮐﮯ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯿﮟ ﺩﮬﺎﺗﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﻓﺮﻕ ﮐﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺍﺟﺰﺍﺋﮯ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻧﮩﯿﮟ ﺑﻠﮑﮧ ﺍﻥ ﮐﯽ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﺭ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺗﮭﺎ۔ ﻟﮩٰﺬﺍ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺍﻭﺭ ﺳﺴﺘﯽ ﺩﮬﺎﺗﻮﮞ ﮐﻮ ﺳﻮﻧﮯ ﻣﯿﮟ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮﻧﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺗﮭﺎ، ﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﻣﺸﺎﮨﺪﮦ ﺫﮨﺎﻧﺖ ﻟﮕﻦ ﺍﻭﺭ ﺍﻧﺘﮭﮏ ﻣﺤﻨﺖ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺑﺪﺭﺟﮧ ﺍُﺗﻢ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺗﮭﯽ۔

ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ’’ ﻗﺮﻉ ﺍﻟﻨﺒﯿﻖ ‘‘ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﯾﮏ ﺁﻟﮧ ﮐﮯ ﺑﮭﯽ ﻣﻮﺟﺪ ﺗﮭﮯ ﺟﺲ ﮐﮯ ﺩﻭ ﺣﺼﮯ ﺗﮭﮯ۔ ﺍﯾﮏ ﺣﺼﮧ ﻣﯿﮟ ﮐﻤﯿﺎﺋﯽ ﻣﺎﺩﻭﮞ ﮐﻮ ﭘﮑﺎﯾﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﺍﻭﺭ ﻣﺮﮐﺐ ﺳﮯ ﺍﭨﮭﻨﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﺑﺨﺎﺭﺍﺕ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮧ ﺁﻟﮧ ﮐﮯ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﺣﺼﮧ ﻣﯿﮟ ﭘﮩﻨﭽﺎ ﮐﺮ ﭨﮭﻨﮉﺍ ﮐﺮ ﻟﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﺗﮭﺎ۔ ﯾﻮﮞ ﻭﮦ ﺑﺨﺎﺭﺍﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﮦ ﻣﺎﺋﻊ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﮐﺮ ﻟﯿﺘﮯ، ﮐﺸﯿﺪﮔﯽ ﮐﺎ ﯾﮧ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﮯ ﻟﺌﮯ ﺁﺝ ﺑﮭﯽ ﺍﺱ ﻗﺴﻢ ﮐﺎ ﺁﻟﮧ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﺱ ﮐﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﮦ ﻧﺎﻡ ’’ ﺭﯾﭩﺎﭦ ‘‘ ﮨﮯ۔

ﺍﯾﮏ ﺩﻓﻌﮧ ﮐﺴﯽ ﺗﺠﺮﺑﮯ ﮐﮯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ’’ ﻗﺮﻉ ﺍﻟﻨﺒﯿﻖ ‘‘ ﻣﯿﮟ ﺑﮭﻮﺭﮮ ﺭﻧﮓ ﮐﮯ ﺑﺨﺎﺭﺍﺕ ﺍُﭨﮭﮯ ﺍﻭﺭ ﺁﻟﮧ ﮐﮯ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﺣﺼﮧ ﻣﯿﮟ ﺟﻤﻊ ﮨﻮ ﮔﺌﮯ ﺟﻮ ﺗﺎﻧﺒﮯ ﮐﺎ ﺑﻨﺎ ﮨﻮﺍ ﺗﮭﺎ۔ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪﮦ ﻣﺎﺩﮦ ﺍﺱ ﻗﺪﺭ ﺗﯿﺰ ﺗﮭﺎ ﮐﮧ ﺩﮬﺎﺕ ﮔﻞ ﮔﺌﯽ، ﺟﺎﺑﺮ ﻧﮯ ﻣﺎﺩﮦ ﮐﻮ ﭼﺎﻧﺪﯼ ﮐﮯ ﮐﭩﻮﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﮈﺍﻻ ﺗﻮ ﺍﺱ ﻣﯿﮟ ﺑﮭﯽ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﮨﻮﮔﺌﮯ، ﭼﻤﮍﮮ ﮐﯽ ﺗﮭﯿﻠﯽ ﻣﯿﮟ ﮈﺍﻟﻨﮯ ﭘﺮ ﺑﮭﯽ ﯾﮩﯽ ﻧﺘﯿﺠﮧ ﻧﮑﻼ۔ ﺟﺎﺑﺮ ﻧﮯ ﻣﺎﺋﻊ ﮐﻮ ﺍﻧﮕﻠﯽ ﺳﮯ ﭼﮭﻮﺍ ﺗﻮ ﻭﮦ ﺑﮭﯽ ﺟﻞ ﮔﺌﯽ۔ ﺍﺱ ﮐﺎﭦ ﺩﺍﺭ ﺍﻭﺭ ﺟﻼﻧﮯ ﮐﯽ ﺧﺼﻮﺻﯿﺖ ﺭﮐﮭﻨﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﻣﺎﺋﻊ ﮐﻮ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ’’ ﺭﯾﺰﺍﺏ ‘‘ ﮐﺎ ﻧﺎﻡ ﺩﯾﺎ۔ ﺟﺲ ﮐﻮ ﺍٓﺝ ﮨﻢ ﺗﯿﺰﺍﺏ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﭘﮭﺮ ﺍﺱ ﺗﯿﺰﺍﺏ ﮐﻮ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺩﮬﺎﺗﻮﮞ ﭘﺮ ﺁﺯﻣﺎﯾﺎ ﻟﯿﮑﻦ ﺳﻮﻧﮯ ﺍﻭﺭ ﺷﯿﺸﮯ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﺳﺐ ﺩﮬﺎﺗﯿﮟ ﮔﻞ ﮔﺌﯿﮟ۔

ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﻣﺰﯾﺪ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﻣﯿﮟ ﺟُﭧ ﮔﺌﮯ۔ ﺁﺧﺮ ﮐﺎﺭ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺑﮩﺖ ﺳﮯ ﮐﯿﻤﯿﺎﺋﯽ ﻣﺎﺩﮮ ﻣﺜﻼً ﮔﻨﺪﮬﮏ ﮐﺎ ﺗﯿﺰﺍﺏ ﺍﻭﺭ ﺍﯾﮑﻮﺍﺭ ﯾﺠﯿﺎ ﺑﻨﺎﺋﮯ۔ ﺣﺘﯽٰ ﮐﮧ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺍﯾﮏ ﺍﯾﺴﺎ ﺗﯿﺰﺍﺏ ﺑﻨﺎﯾﺎ ﺟﺲ ﺳﮯ ﺳﻮﻧﮯ ﮐﻮ ﺑﮭﯽ ﭘﮕﮭﻼﻧﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺗﮭﺎ۔ﺍﺱ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﻟﻮﮨﮯ ﮐﻮ ﺯﻧﮓ ﺳﮯ ﺑﭽﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﻟﺌﮯ ﻟﻮﮨﮯ ﭘﺮ ﻭﺍﺭﻧﺶ ﮐﺮﻧﮯ، ﻣﻮﻡ ﺟﺎﻣﮧ ﺑﻨﺎﻧﮯ، ﺧﻀﺎﺏ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﺎ ﻃﺮﯾﻘﮧ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﯿﺎ۔

ﺍﺱ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﻓﻮﻻﺩ ﮐﯽ ﺗﯿﺎﺭﯼ، ﭘﺎﺭﭼﮧ ﺑﺎﻓﯽ ، ﭼﺮﻡ ﮐﯽ ﺭﻧﮕﺎﺋﯽ ﺍﻭﺭ ﺷﯿﺸﮯ ﮐﮯ ﭨﮑﮍﮮ ﮐﻮ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﺑﻨﺎﻧﺎ ﻭﻏﯿﺮﮦ ﺑﮭﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﮨﮯ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺩﮬﺎﺕ ﮐﺎ ﮐﺸﺘﮧ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﻋﻤﻞ ﻣﯿﮟ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﮐﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﺑﺘﺎﯾﺎ ﮐﮧ ﺩﮬﺎﺕ ﮐﺎ ﮐﺸﺘﮧ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﺳﮯ ﺍﻥ ﮐﺎ ﻭﺯﻥ ﺑﮍﮪ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﻋﻤﻞ ﮐﺸﯿﺪ ﺍﻭﺭ ﺗﻘﻄﯿﺮ ﮐﺎ ﻃﺮﯾﻘﮧ ﺑﮭﯽ ﺟﺎﺑﺮ ﮐﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩﮦ ﮨﮯ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﻗﻠﻤﺎﺅ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺮﺳﭩﻼﺋﺰﯾﺸﻦ ﮐﺎ ﻃﺮﯾﻘﮧ ﺍﻭﺭ ﺗﯿﻦ ﻗﺴﻢ ﮐﮯ ﻧﻤﮑﯿﺎﺕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺌﮯ۔

ﺟﺎﺑﺮ ﻧﮯ ﮐﯿﻤﯿﺎ ﮐﯽ ﺍﭘﻨﯽ ﮐﺘﺎﺑﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺑﮩﺖ ﺳﯽ ﺍﺷﯿﺎﺀ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﻃﺮﯾﻘﮯ ﺩﺭﺝ ﮐﺌﮯ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﮐﺌﯽ ﺍﺷﯿﺎﺀ ﮐﮯ ﺳﻠﻔﺎﺋﮉ ﺑﻨﺎﻧﮯ ﮐﮯ ﺑﮭﯽ ﻃﺮﯾﻘﮯ ﺑﺘﺎﺋﮯ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺷﻮﺭﮮ ﺍﻭﺭ ﮔﻨﺪﮬﮏ ﮐﮯ ﺗﯿﺰﺍﺏ ﺟﯿﺴﯽ ﭼﯿﺰ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯿﮟ ﺳﺐ ﺳﮯ ﭘﮩﻠﯽ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﯽ۔ ﺟﻮ ﮐﮧ ﻣﻮﺟﻮﺩﮦ ﺩﻭﺭ ﻣﯿﮟ ﺑﮭﯽ ﻧﮩﺎﯾﺖ ﺍﮨﻤﯿﺖ ﮐﯽ ﺣﺎﻣﻞ ﺍﻭﺭ ﺳﻨﺴﻨﯽ ﺧﯿﺰ ﮨﮯ۔ ﺍﻧﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺳﺐ ﺳﮯ ﭘﮩﻠﮯ ’’ ﻗﺮﻉ ﺍﻟﻨﺒﯿﻖ ‘‘ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮯ ﮐﺸﯿﺪ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﺎ ﻃﺮﯾﻘﮧ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﯿﺎ۔ ﯾﮧ ﺍﻣﺮ ﻗﺎﺑﻞِ ﺫﮐﺮ ﮨﮯ ﮐﮧ ﭘﻮﺭﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯿﮟ ﻋﻠﻤﯽ ’’ ﺳﺎﺋﻨﺴﯽ ‘‘ ﺍﻭﺭ ﻓﮑﺮﯼ ﺣﻮﺍﻟﮯ ﺳﮯ ﺩﻭﺳﺮﯼ ﺻﺪﯼ ﻋﯿﺴﻮﯾﮟ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﮐﻮﺋﯽ ﺍﮨﻢ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﮧ ﮨﻮﺋﯽ ﺗﮭﯽ۔ ﺑﻘﺮﺍﻁ، ﺍﺭﺳﻄﻮ، ﺍﻗﻠﯿﺪﺱ، ﺍﺭﺷﻤﯿﺪﺱ، ﺑﻄﻠﯿﻤﻮﺱ ﺍﻭﺭ ﺟﺎﻟﯿﻨﻮﺱ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺻﺮﻑ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭﯾﮧ ﮐﯽ ﺁﺧﺮﯼ ﻣﺤﻘﻖ ’’ ﭘﺎﺋﭙﺎ ﺗﯿﺎ ‘‘ ﭼﻮﺗﮭﯽ ﺻﺪﯼ ﻋﯿﺴﻮﯾﮟ ﻣﯿﮟ ﮔﺰﺭﯼ ﺗﮭﯽ ﻟﮩٰﺬﺍ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﭼﮭﺎﺋﯽ ﮨﻮﺋﯽ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻣﯿﮟ ﺭﻭﺷﻦ ﮨﻮﻧﮯ ﻭﺍﻟﯽ ﭘﮩﻠﯽ ﺷﻤﻊ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮐﯽ ﺗﮭﯽ۔ ﺍﺱ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﮔﯿﺎﺭﮨﻮﯾﮟ ﺻﺪﯼ ﺗﮏ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺳﺎﺋﻨﺴﺪﺍﻧﻮﮞ ﺍﻭﺭ ﻣﻔﮑﺮﻭﮞ ﮐﺎ ﻏﻠﺒﮧ ﺭﮨﺎ۔ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﺣﯿﺎﻥ ﮐﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ۸۰۶ﺀ ﻣﯿﮟ ﺩﻣﺸﻖ ﻣﯿﮟ ﮨﻮﺍ۔

ﻣﺠﮭﮯ ﺍﻥ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﮐﮯ ﻓﻼﺳﻔﺮﻭﮞ ﭘﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﮨﻮﺗﯽ ﮨﮯ ﺟﻮ ﭨﯽ ﻭﯼ ﭘﺮ ﺑﯿﭩﮫ ﮐﺮ ﯾﮧ ﮐﮩﺘﮯ ﺗﮭﮑﺘﮯ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﮧ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻮﮞ ﻧﮯ ﺍٓﺝ ﺗﮏ ﺍﯾﮏ ﺳﻮﺋﯽ ﺑﮭﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﯽ۔ ﮐﺒﮭﯽ ﮈﺍﮐﭩﺮ ﻋﻼﻣﮧ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﮐﮯ ﺑﺎﺭﮮ ﮐﮩﮧ ﺭﮨﮯ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﮐﮧ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺍﯾﮏ ﻟﻮﮐﻞ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﮭﺎ۔ ﮨﻤﺎﺭﯼ ﻗﻮﻡ ﻧﮯ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﮐﻮ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﮨﯽ ﺳﺮ ﭘﺮ ﭼﮍﮬﺎﯾﺎ ﮨﻮﺍ ﮨﮯ۔ﻭﻏﯿﺮﮦ ﻭﻏﯿﺮﮦ

ﺍﻥ ﻟﻮﮔﻮﮞ ﮐﻮ ﮐﭽﮫ ﺷﺮﻡ ﺍٓﻧﯽ ﭼﺎﮨﺌﮯ ﺍﻭﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺩﺍﻧﻮﮞ ﮐﯽ ﺍﮔﺮ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﺮ ﺳﮑﺘﮯ ﺗﻮ ﮐﻢ ﺍﺯ ﮐﻢ ﺍﻥ ﭘﺮ ﮐﯿﭽﮍ ﺍﭼﮭﺎﻟﻨﮯ ﺳﮯ ﺗﻮ ﮔﺮﯾﺰ ﮐﺮﯾﮟ۔ﮨﺎﮞ ﯾﮧ ﺍﻟﮓ ﺑﺎﺕ ﮨﮯ ﮐﮧ ﮨﻢ ﻧﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺳﮑﺎﻟﺮﺯﮐﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﭘﺮ ﻣﺰﯾﺪ ﺭﯾﺴﺮﭺ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﯽ۔ﺟﻨﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﮨﻤﺎﺭﮮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻮﮞ ﮐﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﮐﻮ ﺍٓﮔﮯ ﺑﮍﮬﺎﯾﺎ ﻭﮦ ﺍٓﺝ ﮨﻢ ﺳﮯ ﺍٓﮔﮯ ﻧﮑﻞ ﮔﺌﮯ۔ ﻟﯿﮑﻦ ﯾﮧ ﺍﯾﮏ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﮨﮯ ﮐﮧ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻮﮞ ﻧﮯ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﺑﮩﺖ ﺳﮯ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﮯ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺋﯿﮯ ﮨﯿﮟ۔ﺟﺐ ﻣﻐﺮﺏ ﮈﺍﺭﮎ ﺍﯾﺠﺰ ﮐﮯ ﺩﻭﺭ ﻣﯿﮟ ﺳﮯ ﮔﺰﺭ ﺭﮨﺎ ﺗﮭﺎ۔ ﺍﺱ ﻭﻗﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻮﮞ ﮐﮯ ﻋﻼﻗﮯ ﻋﻠﻮﻡ ﻭﻓﻨﻮﻥ ﮐﮯ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﮨﻮﺍ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ۔

Comments

Popular posts from this blog

ILIM DOLAT SE BEHTAR HAI

ABDULLAH SHAH GHAZI